Posted on

(nu mai sunt) Vești din Comisia de Circulație PMT

Este joi.
Astăzi trebuia să aibă loc o nouă ședință a Comisiei de Circulație din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara, dar nu prea mai am vești de acolo.

Miercuri, 3 octombrie, am primit din partea doamnei Cristina Grava, Șef Birou Transport PMT, un email prin care mi se comunica că „s-a modificat componența Comisiei de Circulație”, iar eu în calitate de reprezentant al comunității bicicliștilor din Timișoara nu mai fac parte din nouă componență.

Joi, 4 octombrie, m-am dus în Primărie să lămuresc situația pentru că mă simțeam datoare să ofer o explicație către comunitate.
În discuția avută cu domnul Culiță Chiș mi s-a comunicat că întreaga Comisie de Circulație urmează să fie desființată și că în momentul de față această comisie nu mai are sens.
Motivele exacte ale acestei decizii nu mi-au fost prezentate punctual, dar în treacăt acesta mi-a menționat faptul că cetățenii fac prea multe drumuri – atât la Poliția Rutieră cât și la Primărie pentru autorizații.

Cele două infomații se bat cap în cap – cineva îmi spune că această comisie se desființează, altcineva îmi spune că este vorba de o modificare a componenței comisiei.

În perioada în care am activat în Comisia de Circulație m-am mai lovit de o lipsă de transparență și atunci când, în vara acestui an, am solicitat în mod repetat, atât verbal cât și în scris, să mi se trimită ordinea de zi și materialele însoțitoare înainte de ședințele comisiei.
Mi se părea normal să am timp să parcurg materialele pe care urma să le votăm, mai ales în cazul PUZ-urilor.
Și atunci m-am lovit  de o serie de răspunsuri ciudate ca”nu am putea să trimitem toate materialele pentru că nu încap într-un singur email, sunt prea mari” sau „regulamentul nu ne permite să procedăm astfel”.
Pentru că în momentul respectiv pe site-ul PMT regulamentul comisiei nu era disponibil, l-am certut în repetate rânduri responsabililor din Biroul Transport, dar de fiecare dată cererea mea a fost ignorată.
Am reușit până la urmă să obțin acest regulament – nici urmă de o astfel de reglemenatre legată de faptul că documentele care se votează în comisie se pot studia doar în momentul votului.

În altă ordine de idei, în comisie am fost primită cu zâmbetul pe buze și cu multe promisiuni – majoritatea neonorate din păcate.

Așa cum știți deja, în octombrie-noiembrie 2018, Comunitatea Bicicliștilor din Timișoara a întocmit o listă cu aproximativ 40 de borduri care necesitau reparații/modificări urgente.
Era vorba de borduri care reprezentau un impediment atât pentru bicicliști cât și pentru persoanele cu dizabilități din oraș. Această listă s-a născut după ce am purtat o discuție cu domnul Adrian Colojoară care s-a plâns că nu are destui oamnei în subordine care să poată să meargă pe teren să strângă genul acesta de informații.
După ce am transmis această listă spre Direcția Edilitară mi s-a promis că lunar se vor repara cel puțin 10 borduri și că problema este ca și rezolvată.
Din păcate, deși am cerut lunar o raportare asupra situației din teren, cererile mele au rămas fără răspuns.
O singură dată am primit o „raportare” – în luna ianuarie. Este vorba despre o listă cu investițiile făcute în anul 2017 și lucările de întreținere și reparații la troturare executate în 2017 (vezi mai jos) – dar nici urmă de un răspuns punctual legat de bordurile aduse de noi în discuție.
Sunt deja celebre bordurile de pe pista de biciclete aflată în spatele Primăriei Municipiului Timișioara, pe strada 20 decembrie 1989, care deși se aflau pe lista noastră scurtă nici până astăzi au fost remediate.

 

Pe de altă parte, de multe ori în comisie ajungeau proiecte fie fără piste, fie fără trotuare, fie cu un spațiu mult prea mic destinat bicicliștilor în condițiile în care ecartamentul stradal permitea mai mult și mai bine.
Pe toate le amendam, în majoritatea cazurilor situațiile erau remediate, dar uneori rămâneam cu „da, facem!”.
S-a întâmplat la un moment dat să cer o pistă de 1,5m, să mi se răspundă pozitiv, iar la revenirea în comisie proiectul să nu fie modificat conform celor discutate anterior.

Am primit deseori sugestii sau reclamații din partea bicicliștilor care folosesc zilnic bicicleta ca mijloc de transport alternativ.

Uneori era vobra despre situații punctuale pe care le transmiteam mai departe spre Poliția Rutieră și Direcția Edilitară – ca în cazul pistei de biciclete din zona Continetal, pe unde în primăvară șoferii treceau ca să ajungă într-o zonă cu noroi unde își parcau mașinile, iar la ieșirea din parcarea impovizată evident că aduceau noroi pe pistă și aceasta devenea impracticabilă.
Deși am primit această sesizare din partea unui biciclist, atunci când am prezentat subiectul în comsie reprezentanul Poliței Locale cunoște deja subiectul, fuseseră date multe amenzi în zona respectivă, dar nimeni nu se gândise să remedieze situația prin montarea unor stâlpi care să nu mai permită accesul mașinilor (da, și spațiul verde era distrus acolo).
După ce au văzut imaginile pe care le-am prezentat reprezentanții Poliției Rutiere s-au deplasat la fața locului și au preluat cazul.

Nu un răspuns la fel promt și proactiv am primit atunci când am prezentat propunerea venită din partea unor membri din comunitate, de a deschide traficul pentru biciclete între orele 8-10 pe Strada Eugeniu de Savoya.
Era vorba de o necesitate pe care cei care folosesc bicicleta să ajungă la serviciu o aveau. Atunci, nici măcar nu am primit un răspuns din partea comisiei, ci unul din partea unui consilier personal al domnului Robu care mi-a spus „domnul Primar n-o să aprobe așa ceva”. Motivația era legată de traficul pietonal intens din acea zonă, de la acea oră.

Promisiuni, promisiuni și iar promisiuni.

Săptămânal auzeam „acum începem tema de proiectare pentru Fondurile Europene”, practic acesta este motivul pentru care lucruile se mișcă „mai greu” acum, pentru că adevăratele minuni vor avea loc când vin banii de la UE.

Nu neg necesitatea atragerii unor asemenea fonduri pentru infrastuctura velo, este binevenit un astfel de demers. Dar cred că trebuie să ne aplecăm și asupra situației actuale și să îmbunătățim sistemul pe care îl avem și care bun-prost a reușit să convingă tot mai mulți timișoreni să folosească bicicleta ca mijloc de transport.

Acestea fiind spuse eu nu mai am vești din Comisia de Cicrulație a Primăriei Municipiului Timișoara – nu știu dacă aceasta mai există sau daca doar se reconfigureză, nu știu dacă infrastructura velo o să fie vreodată pe lista de priorități a acestei administrații și habar n-am dacă o să se repare vreodată bordurile promise, să pot să spune și eu „măcar au făcut ceva!”.

Apreciez din tot sufletul munca funcționarilor (cu conștiință) din birourile PMT și sunt sigură că dacă ar exista lideri cu o viziune sănătoasă aceștia s-ar adapta, iar munca lor ar avea efecte vizibile, pozitive, pentru comunitatea timișoreană.

Eu voi continua, împreună cu echipa Verde pentru Biciclete, toate proiectele pe care le-am început pentru comunitatea locală și voi susține orice demers menit să îmbunătățească în vreun fel calitatea infrastructurii velo din oraș.

Ne vedem pe 26 octombrie la următorul curs de educație rutieră „Pedalează informat, pedalează educat”,destinat bicicliștilor timișoreni- de la ora 18.30 la Minds Hub.

 

Ana Munteanu
coordonator VpB